Kontekstorienteret staveundervisning
“Diktatord er udenadslære, og det tager hjernen kognitivt 20 minutter at lære at stave til et ord på denne måde,” forklarer Dorthe og fortsætter: “Derfor har vi ikke ugentlige diktater eller grammatikhæfter.” I stedet underviser Dorthe eleverne i at blive opmærksomme på egne stavefejl og kunne foretage korrektur af fejlene.
“Hvis jeg oplever, at mange af eleverne begynder at have problemer med nutids-r, så tager jeg det med dem på tavlen, men jeg har ikke lagt en plan på forhånd om, hvilke emner vi skal igennem. Det kommer an på, hvor eleverne er.” I sit speciale fandt hun nemlig ud af, at en effektiv staveundervisning skal være en integreret del af den daglige danskundervisning.
Det har hun skrevet en bog om: “Styr på stavning – kontekstorienteret staveundervisning for 5.-9. kl. (Dafolo 2015)”, hvori hun forklarer om didaktikken bag kontekstorienteret undervisning. I bogen er der samtidig læringsmateriale til at lade stavning blive en del af den almene undervisning. Blandt andet har hun lavet et staveleksikon, som er bygget op omkring huskeregler frem for grammatikregler, for hun mener, det er vigtigere at kunne anvende sproget i praksis end at kunne alle reglerne.