Profilsporet – et særligt tilbud
På Højmeskolen i Odense findes der et særligt skoletilbud for ordblinde elever i 7.-9. klasse. Her fokuserer lærerne på at give eleverne den rette støtte til deres læse- og skriveudfordringer.
“Tidligere kommer de måske fra en klasse, hvor de i 7. klasse har skullet arbejde med 4. klasses-materiale. Det kan give eleverne en følelse af utilstrækkelighed og af at være dum, siden man ikke kan være med på samme niveau som ens klassekammerater,” fortæller Maj-Britt.
Når eleverne starter i Profilsporet handler det først og fremmest om at skabe et fællesskab for eleverne, hvor de føler sig trygge. ”Vi bruger meget tid på blandt andet ryste-sammen-ture, og generelt sætter vi fokus på at få skabt et fællesskab for eleverne, hvor de lærer hinanden at kende.”
Eleverne skal også gøres fortrolige med deres læse- og skrivestøtteværktøjer, og her er det vigtigt med faste rammer og struktur, fortæller Maj-Britt og forklarer, at det skal være genkendeligt i alle fagene på tværs af undervisningen: “Så de får opbygget nogle gode rutiner i deres omgang med værktøjerne. Stille og roligt kommer der også en erkendelse af, at man skal og er nødt til at bruge dem.”